środa, 12 września 2007

Supraśl

W trakcie mojej wycieczki po terenach byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego trafiałam do wielu urokliwych wiosek i osad, jednak moją bazą noclegową był Supraśl. Wiele rzeczy zaskoczyło mnie w tym miasteczku, ale chyba najbardziej to, że ma on ponad 500 lat (swoje 500-lecie obchodził w 2000 roku)! Supraśl położony jest w centrum Puszczy Knyszyńskiej i jest naprawdę niezwykłym zakątkiem Podlasia. Leży nad wijącą się leniwie rzeczką Supraślą. Liczy około 4,5 tys. mieszkańców. Supraśl już przed II wojną światową słynął z dobrego klimatu, przyjeżdżano tam nie tylko w celu podreperowania zdrowia, ale również dla krajobrazu, którym zachwycano się bez względu na porę roku. W 2001 roku przyznano miastu miano uzdrowiska. Dowiedziałam się, że w regionie Supraśla znajdują się bogate złoża borowin. Na głównej stronie miasteczka (www.suprasl.com.pl) znajduje się ciekawy opis: "Z medycznego punktu widzenia pobyt w Supraślu zaleca się wszystkim tym, którzy przeszli zabiegi chirurgiczne i pomału wracają do zdrowia, cierpiącym na schorzenia reumatyczne, kardiologiczne oraz dróg oddechowych. Powinni tu przyjechać zestresowani i zmęczeniu ludzie sukcesu, którym znudziły się zagraniczne kurorty". Faktycznie, pobyt w Supraślu bardzo pozytywnie podziałał na moje zestresowane ciało.;-)

Panorama Supraśla

"Malaryczne" stawy otaczające Supraśl (prawdziwa wylęgarnia komarów)


Cerkiew św. Jana Ewangelisty i Prawosławny Monaster Męski w Supraślu

Główna ulica Supraśla z odrestaurowanymi domami tkaczy (z XIX w.)




Eklektyczny pałac Bucholtzów w Supraślu (obecnie siedziba Liceum Sztuk Plastycznych)

Gotycka cerkiew obronna w Supraślu (wybudowana w 1501 r.)

Prawosławny Monaster Męski w Supraślu (po II wojnie św. był zrównany z ziemią)

Wnętrze supraskiej cerkwi

Ikona św. Mikołaja w supraskiej cerkwi

Zapraszam do poczytania o historii Supraśla.


Brak komentarzy: