wtorek, 3 listopada 2009

Halloween - aneks

Podczas imprezy halloweenowej oglądałam (po raz drugi), według mnie, arcydzieło Tima Burtona (jednego z moich ulubionych reżyserów i scenarzystów) - "The Nightmare Before Christmas" (polski tytuł "Miasteczko Helloween", pomijam tu kwestię dziwnego tłumaczenia tytułu, na szczęście polski tytuł też oddaje tematykę filmu). Film utrzymany jest w typowej dla Tima Burtona stylistyce. Od razu muszę wyraźnie powiedzieć, że nie każdemu twórczość Tima Burtona przypada do gustu. Jest mocno pokręcony, ale ja też, więc mi jego filmy bardzo się podobają. Do najlepszych, również według mnie, należą: "Sok z żuka", "Edward Nożycoręki", "Gnijąca panna młoda" i "Sweeney Todd: Demoniczny golibroda z Fleet Street". Część z nich to filmy fabularne, część animowane. Ale to że są animowane nie świadczy o tym, że są to filmy dla dzieci. Wręcz przeciwnie, wśród bohaterów pojawiają się kościotrupy, duchy, ożywające cienie, poskręcane drzewa, różnej maści potwory, zaś akcja często toczy się gdzieś w świecie z pogranicza życia i śmierci. Tłem są cmentarze, budzące grozę lasy, budowle nawiązujące do gotyku, wszystko w klimacie horroru. W jego filmach dużą rolę odgrywa muzyka (niektóre z nich to po prostu filmy muzyczne). W "Miasteczku Halloween" jeden z głównych utworów "This is Halloween" wykonywał Marilyn Manson (poniżej można posłuchać). Prywatnie Tim Burton związany jest ze znaną aktorką Heleną Bonham-Carter ("Pokój z widokiem", "Sweeney Todd: Demoniczny golibroda z Fleet Street", "Jej wysokość Afrodyta", "Harry Potter i Zakon Feniksa", "Harry Potter i Książę Półkrwi" i in.). Jak ktoś lubi niesztampową twórczość, to polecam.


Brak komentarzy: