niedziela, 2 maja 2010

Fina Estampa

"Fina estampa" to jedna z najpiękniejszych pieśni południowoamerykańskich. Ja z tym utworem zapoznawałam się poniekąd od końca, czyli od jednego z najnowszych wykonań (zresztą świetnego). Zafascynowało mnie i zaczęłam drążyć. Po jakimś czasie uświadomiłam sobie, jak   znanym i popularnym jest dla kultury Ameryki Południowej (i nie tylko). Chciałam jednak dziś pokazać (mam nadzieję, że uczynię to w miarę chronologicznie), jak zmieniały się poszczególne interpretacje - wszak wykonawcami byli Peruwiańczycy, Brazylijczycy, Hiszpanie, Argentyńczycy... każdy wniósł swoje niepowtarzalne brzmienie. Sami oceńcie, które podoba Wam się najbardziej.   

Znana pod pseudonimem Chabuca Granda (1973), naprawdę nazywała się María Isabel Granda Larco, wielka peruwiańska pieśniarka i kompozytorka, autorka utworu "Fina estampa", będącego tzw. walcem kreolskim. Zresztą często sięgała do innych walców kreolskich i rytmów afro-peruwiańskich.



Genialne wykonanie genialnego, wielkiego, legendarnego, mojego ukochanego Caetano Veloso. Kiedyś o nim napiszę osobno.



Z nutką argentyńskiego folkloru rodem z pampy, czyli moja ulubiona piosenkarka argentyńska Soledad Pastorutti, o której już wielokrotnie tu pisałam. 



Okrzyknięty parę lat temu jako następca Pavarottiego, fantastyczny peruwiański tenor Juan Diego Flórez. O nim też kiedyś osobno napiszę, bo warto. 

1 komentarz:

Nuleana pisze...

Jak tu u Ciebie dzisiaj muzycznie ;) Przyznam, że mnie najbardziej podoba się wykonanie Soledad Pastorutti.