sobota, 15 maja 2010

Stare Buenos Aires / Viejo Buenos Aires

Jak już wielokrotnie pisałam, dla mnie Buenos Aires jest najpiękniejszym miastem na świecie. Nie ze względu na zabytki czy faktyczną urodę architektoniczną, ale przede wszystkim z powodu niepowtarzalnej, wyjątkowej atmosfery tego miasta. Jest z nim coś, co mnie przyciąga i po prostu jestem absolutnie z nim kompatybilna. W Buenos Aires czuję się "u siebie", swojsko, gdy przyjeżdżam do Buenos Aires czuję, że "wracam do siebie", a nie "przyjeżdżam w odwiedziny". Nie umiem powiedzieć, dlaczego takim uczuciem darzę właśnie to miasto, tak po prostu jest i już. Ale rozumiem, dlaczego tylu emigrantów-muzyków argentyńskich  śpiewało tęskne pieśni i zawodziło z rozpaczy, że nie mogą być w Buenos Aires. Sama gdy siedzę tu, gdzie jestem, czyli w Polsce, nachodzą mnie dni, gdy słucham tych płaczliwych tang i sama mam ochotę zawyć ¡Mi Buenos Aires, cuando te vuelva a ver! [Moje Buenos Aires! Kiedy cię zobaczę?!], jak śpiewał Roberto Goyeneche, zwany "El Polaco", w tangu "Viejo Buenos Aires". Przy okazji przegrzebywania internetu w celu znalezienia jakichś ciekawych informacji o Buenos Aires, zauważyłam sporo fajnych zdjęć starego Capital Federal. Zadumałam się nad nimi. Niezwykłe jest to, że z jednej strony jest wiele miejsc, które zmieniły się nie do poznania, ale z drugiej są i takie, które wyglądają zupełnie, jak ja je zapamiętałam. Na przykład, wiem, że Estación Roca (na Plaza Constitución) przeszło niedawno gruntowną przemianę, ale ja pamiętam to miejsce, które wyglądało zupełnie jak na zdjęciach z lat 30. ubiegłego wieku. Są wciąż zaułki w La Boca, które do dziś nie zmieniły swojego oblicza, wciąż te same obdrapane kamienice, a właściwie budy, bo słowo "kamienica" to chyba zbyt wiele na określenie tego, co tam się wznosi. Ale najbardziej co mnie fascynuje, to nieistniejące już dziś tramwaje. Wielka szkoda. Poniżej kilka ciekawych zdjęć (te stare są zaczerpnięte z internetu, współczesne - moje).

Jedno wyjaśnienie: "calle" oznacza "ulica", zaś "avenida" - "aleja". Wiele starych ulic, obecnie to aleje, stąd różnice w podpisach.

 Ulice Córdoba i Callao - 1937 / Fot. Horacio Coppola



Avenida Córdoba - dziś

 
 
 
  To samo skrzyżowanie (Córdoba i Callao), które widoczne jest na starym zdjęciu


Calle Florida - 1937 /Fot. Horacio Coppola
 

Avenida Florida - dziś


Skrzyżowanie Florida i Córdoba

 
Skrzyżowanie Florida i Corrientes


Avenida Corrientes


Avenida Corrientes - dziś

Dzielnica La Boca - 1938


To samo miejsce 70 lat później. Niesamowite, że w zasadzie nic się nie zmieniło


Dom handlowy Abasto (Mercado del Abasto) - 1930


 Abasto - dziś


Roca Estación na Plaza Constitución (Dworzec Constitución) - 1937 / Fot. Horacio Coppola 
 

Plaza Constitución - dzisiaj


Polecam jeszcze uwadze dwa ciekawe filmiki. Nie ukrywam, że zainteresują przede wszystkim tych, którzy byli w Buenos Aires - zawsze jest wtedy jakaś skala porównawcza. Ale warto zobaczyć, nawet jeśli nie zna się tego miasta. Poza tym filmikom towarzyszy przepiękna muzyka.





Brak komentarzy: