poniedziałek, 18 kwietnia 2011

Podziemia krakowskiego Rynku / Subterráneas medievales de Cracovia

Chciałam dziś polecić fantastyczne miejsce do zwiedzenia, które miałam okazję nawiedzić tydzień temu, podczas jednego z moich dwóch pobytów w Krakowie. To podziemia Rynku Głównego, które zostały otwarte dopiero we wrześniu 2010 r. Miejsce jest fantastyczne, niesamowity klimat. Schodząc po schodach, pod Sukiennice, człowiek przechodzi w inny wymiar. Nagle znajdujemy się w średniowiecznym Krakowie, u początków istnienia miasta, na starym bruku, który zresztą jest dla mnie arcydziełem budownictwa drogowego, którego dzisiaj spokojnie mogliby się uczyć budowniczowie polskich dróg. Otaczają nas średniowieczne mury, przechodzimy przez kolorowe hologramy, a wszystkiemu towarzyszą dźwięki i odgłosy średniowiecznego miasta. Na ścianach pojawiają się kolorowe prezentacje, jest mnóstwo interaktywnych kiosków, z których można więcej dowiedzieć się o oglądanym właśnie miejscu lub obiekcie. Duże wrażenie robi stare cmentarzysko z początków państwowości polskiej (VIII-IX w.), jakie odnaleziono pod krakowskim rynkiem. Po cmentarzysku chodzi się po szklanej podłodze. W salach edukacyjnych wyświetlanych jest wiele ciekawych filmów, mnie najbardziej zainteresowała historia biednej krakowskiej Żydówki - Heleny Rubinstein, która stała się potentatem w przemyśle kosmetycznym na skale światową. Na zwiedzanie podziemi trzeba zarezerwować minimum 1 godzinę, a najlepiej 1,5. Z tego, co zauważyłam, jeszcze nie wszystko jest oddane do zwiedzania, więc na pewno tu jeszcze wrócę. Jest problem z biletami - najlepiej wcześniej zarezerwować (np. poprzez stronę internetową).

Warto dodać, że otwarcie podziemi Rynku Głównego w Krakowie zostało uznane wydarzeniem historycznym 2010 roku przez internautów biorących udział w plebiscycie ogłoszonym przez Muzeum Historii Polski z portalem historia.org.pl. 

Subterráneas medievales bajo la superficie de la Plaza de Mercado de Cracovia


Fragment średniowiecznego bruku z XIV wieku
Un fragmento del empedrado medieval (del siglo XIV)

 Las diferentes muestras son interactivas, y según los responsables el museo tiene una gran función didáctica que permite al visitante viajar en el tiempo



Relikt spalonej osady
Los restos de la aldea quemada


 Plan średniowiecznego Krakowa
 El plan de Cracovia medieval

 Miejsca lokalizacji cmentarzysk wczesnośredniowiecznych (z X i XI wieku)
Lugares de los cementerios de los principios de la Edad Media (siglos X y XI)

 Cmentarzysko wczesnośredniowieczne
Cementerio de los principios de la Edad Media




Różne etapy rozwoju miasta pokazują efektowne hologramy
Los hologramas muestran diferentes etapas de desarrollo de la ciudad

Trójwymiarowe prezentacje pokazują najwybitniejsze osobistości związane z historią Krakowa
Imágenes 3D presentan las personas importantes para la historia de Cracovia





 Kolejne ciekawe hologramy
Los hologramas


3 komentarze:

Nomad pisze...

Byłem tam, bardzo mi się podobało. Ja nie miałem problemu z biletami. Byłem w dzień powszedni około 16:00.

Jerry pisze...

To ostatnie zdjecie to bym sobie nad lozkiem powiesil.

marko pisze...

Fantastyczne zdjecia tyle ze przedstawiaja prawdziwe poziemia krakowskiego rynku ktore obowiazkowo zobacze przy najblizszej wizycie w Krakowie w ktorym dawno juz nie bylem