niedziela, 23 października 2011

Moje 5 minut na Targach Książki w Katowicach

Nic nie pisałam wcześniej, ale od kilku dni wiedziałam, że na Targach Książki w Katowicach zostanie wręczona mi nagroda. Otrzymałam ją w sobotę, w ramach rozstrzygnięcia plebiscytu Book Top Silesia, czyli 50 książek najlepszych zdaniem Ślązaków, za dwie recenzje: Katedra w Barcelonie Ildefonso Falconesa i Lajerman Aleksandra Nawareckiego. Było to dla mnie duże zaskoczenie, a powagi dodawał anturaż Targów Książki. Dookoła wiele znamienitych postaci świata książki - naprawdę wielkie nazwiska. Nie powiem... niemałego problemu logistycznego przysporzył mi fakt, że równocześnie pracowałam podczas Targów i w tym samym czasie odbierałam nagrodę. Na szczęście rolę fotoreportera na tę część przejęła za mnie Karolina i nawet nieźle wyszły jej zdjęcia. 

I miejsce w  Book Top Silesia przypadło książce Barbary i Adama Podgórskich: Słownik gwar śląskich: Godomy po naszymu czyli po śląsku. Na II pozycji znalazł się Górnośląski ślabikorz, śląski elementarz (dzieło zbiorowe). Na III kolejna książka Barbary i Adama Podgórskich Mitologia Śląska. Przywiarki ślónskie. Leksykon i antologia śląskiej demonologii ludowe. Wśród pierwszych 10 pozycji, poza Pamięcią i tożsamością Jana Pawła II (6 miejsce) i Władcą pierścieni J.R.R. Tolkiena (8 miejsce), znalazły się wyłącznie książki autorów śląskich. Zresztą w całym "topie" było bardzo dużo książek śląskich, o Śląsku lub napisanych przez Ślązaków.

Więcej o Book Top Silesia w "Wiadomościach24" oraz na stronie plebiscytu, gdzie jest pełna lista książek, które znalazły się w grupie 50 najlepszych zdaniem Ślązaków: Book Tok Silesia



Oprócz mnie zostały wyróżnione jeszcze dwie osoby




Nagroda jest bardzo fajna. Dostałam wielką torbę pełną książek

Dużym zaskoczeniem było wkroczenie na scenę Kuby wraz z kolegami, z bukietem kwiatów

 Potem trzeba było powiedzieć, dlaczego rekomendowało się tę właśnie książkę. Ja mówiłam o Lajermanie, którego autorem jest pół-Ślązak, pół-Kresowianin. W książce pisał o swoim doświadczaniu Śląska, jako przybysza z krainy Trylogii. Ja się w tej książce odnalazłam, bo mimo iż jestem tu urodzona, to też mam korzenie kresowe, z tym że w krainie Pana Tadeusza. Całe życie czułam się obco na tej ziemi i patrzyłam na nią jak na dziwnego zwierza. Dlatego tak bardzo poruszyła mnie książka Aleksandra Nawareckiego - uświadomiłam sobie, że są tacy jak ja i też mają podobne doświadczenia, ale w pewien "egzotyczny" sposób utożsamiają się  ze Śląskiem. 


Był też Kazimierz Kutz

Rafał Kosik, autor książek dla dzieci z serii Felix, Net i Nika

Urszula Kozłowska, również autorka książek dla dzieci

Było też wiele atrakcji dla dzieciaków

 I dla dorosłych

Były też spotkania z autorami spod znaku fantasy, ale mnie na nich nie było; był Kuba z torbą książek do podpisu.

7 komentarzy:

Jerry pisze...

To ja jako pierwszy gratuluje tego wyroznienia. Well done.

Mażena pisze...

Gratuluję!
Fajnie, że masz satysfakcję z tego co robisz, oby tak dalej. :)

marko pisze...

Moje GRATULACJE!!!, sobotnio niedzielne wykldy nie pozwolily mi pobyt w spodku

Krystyna pisze...

Gratulujemy!!! Mama i Tata.

recoleta pisze...

Dzięki wszystkim za gratulacje.

Jerry pisze...

Pamietaj, ze moje byly pierwsze :-)

recoleta pisze...

Pamiętam.:-)))