środa, 10 września 2014

Święty Krzyż i Nowa Słupia / Santa Cruz y Nowa Słupia / Holy Cross and Nowa Słupia

Cztery lata temu przez przypadek natrafiłam na adres sympatycznego domku w Bodzentynie – małym miasteczku położonym w Górach Świętokrzyskich. Spędziłam tam dwa tygodnie. "Zapyziałe" miasteczka, góry, cisza, spokój, mało turystów, świetne jedzenie, piękna przyroda, zamki, historyczne szlaki... to wszystko tak bardzo mi się spodobało, że często myślałam o powrocie. W tym roku miałam długie wakacje (sporo zaległego urlopu) i postanowiłam, że po powrocie z Litwy ponownie odwiedzę Bodzentyn i okolice. Wynajęłam domek i pojechałam z koleżanką Marysią. Miałyśmy dużo pięknej pogody, zwiedziłyśmy mnóstwo ciekawych miejsc, objechałyśmy całą okolicę i było po prostu super. Tym razem mieszkałyśmy w innym domku, ale położonym bardzo blisko Bodzentyna. Pierwszą naszą wycieczką było zdobycie Świętego Krzyża. 


Od Nowej Słupi na Święty Krzyż wiedzie szlak, którym idzie się ok. 45 minut 




 Wpierw udałyśmy się na gołoborze

 Gołoborze można oglądać ze specjalnie skonstruowanej platformy widokowej


A potem do kościoła i krypt



 Krypta benedyktynów

Jeremi Michał Korybut, kniaź i książę Wiśniowiecki, w roku pańskim 1653 złożony (16121651)

Nowa Słupia i słynny Emeryk

Centrum Kulturowo-Archeologiczne w Nowej Słupi

Znajdują się tu zrekonstruowane chaty i warsztaty dymarskie z początków naszej ery 




Zrekonstruowana osada rzymska

Brak komentarzy: